Som et omkvæd i en Medina-sang bliver det gentaget igen og igen: De traditionelle nyhedsmedier har svært ved at nå unge danskere. Gen Z opsøger ikke nyheder aktivt og får i stedet de fleste informationer gennem sociale medier. Spørgsmålet er, om det virkelig er et udtryk for, at unge ikke interesserer sig for nyheder, eller om det snarere handler om format, stil og tilgang? Vi ved fra undersøgelser, at mange danskere – heriblandt unge – efterspørger nyheder, der giver dem håb og en følelse af personlig relevans. Så hvordan kan medierne levere det på en måde, der både fastholder unges opmærksomhed og sikrer det vidensniveau, som et levende demokrati har brug for?
Mille Holkenfeldt er vært, journalist og ansvarlig for kommentarsporet hos TV 2 Echo.
Hun er ivrig, nysgerrig og ærlig i sin journalistik og som person. Hun har en bachelor i Retorik fra KU, og så er hun CO-founder af ungdomsmediet SEIN, som blev skabt med visionen om, at alle unge skal kunne bruge deres stemme og have et talerør. Tidligere har hun været debatredigerende på Dagbladet Information, hvor hun har lavet kronikserier om blandt andet den oprørske generation Z. Hun har også været freelancejournalist og skrevet personlige klummer om blandt andet kroppen, sorg og kærlighed, ligesom at hun også har deltaget i og modereret debatter om samme emner.”
Veronica Magaard er journalist. Hun har været redaktionschef og nyhedsredaktør på ungdomsmagasinet SEIN og skrevet freelance for Bryggebladet og Heartbeats. I dag er hun vært og SoMe-manager for mediet Reelly, og ved siden af studerer hun Østeuropastudier med specialisering i Rusland og Ukraine på Københavns Universitet.
Frej er ansigtet på Ekstra Bladets massive TikTok-succes, hvor han med sine explainere og sjove voxpops hurtigt har været med til at gøre Ekstra Bladet til mediernes højdespringer på TikTok. Uge efter uge får Ekstra Bladets millioner af visninger når Frej Kofoed fortæller om alt fra danske krimihistorier til mærkelige ting, der er sket i udlandet. Så nu er de danske unge på fornavn med Frej fra Ekstra Bladet.
Kontakt
Festival for Nye Medier arrangeres af Nye Medier – en forening grundlagt af de nye medier selv, som arbejder for at sikre, at fremtidens medielandskab skal være lige for alle. For at sikre den demokratiske samtale og et innovativt medielandskab i Danmark.
Det er ottende gang, vi afholder festivalen, som siden det første år kun har vokset sig større. I 2023 deltog omkring 120 journalister og kommunikatører i en dag om kunstig intelligens.
Festivalen bliver afholdt d. 4.-6. november på Klub i København, Linnésgade 25, 1361 København. Det er lige ved Torvehallerne og Nørreport st.